ملاعمر و بن لادن هم سرنوشت جداناپذیراز یک دیگر
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

 

درحالی که تلاش ها برای تشدید جنگ و صلح در افغانستان جریان دارد و در کنار تلاش های صلح وضعیت کشور بیشتر از گذشته گرفتار خشونت ها و حملات خونین گروههای افراطی می گردد، دو خبر ضد و نقیضی از دست از دستگیری ملاعمر رهبر گروه طالبان و بی اطلاعی سازمان سیا از سرنوشت بن لادن به نشر رسید.

شبكه خبری تلویزیون خصوصی جیو اعلام كرد که ملاعمر رهبر گروه طالبان در شهر كراچی پاکستان دستگیر شده است.  البته خبر دستگیری ملاعمر دومین بار است که به نشرمی رسد، در ماه ثور امسال نیز برخی از رسانه ها از بازداشت ملاعمر خبر داده بودند این خبر را حتی یكی از مقام‌های ارشد گروه طالبان افغانستان به نشر رسانده و مدعی شده بود كه ملاعمر، رهبر این گروه هم اكنون تحت اسارت دولت پاكستان است و در شهر كراچی زندگی می‌ كند. همانطوری که خبر قبلی در این مورد یک شایعه بود، این بارنیز منابع نظامی پاكستان و آمریكا تاكنون این خبر را تایید نكرده اند.

این که تاچه اندازه این خبرصحت دارد، تردید زیادی وجود دارد، آیا وقعا ملاعمر دستگیرشده است؟ سکون معنادار مقامات سیاسی کشوردر این زمینه چیست؟ اگر واقعا رهبر طالبان دستگیر شده باشد، این احتمال وجود دارد که حتی ممکن است در ماه ثور دستگیرشده باشد ولی به دلایلی که در بازی های پشت پرده وجود دارد، دستگیری او اعلام نشده است. زیرا همانطوری که پاکستان از دستگیری ملابرادرمعاون ملاعمر، امتیازات لازم را مطالبه می کرد، این بار نیز این احتمال وجود دارد که دولت پاکستان برای آن که خواسته هایش را بر او تحمیل کند، او را دستگیر کرده باشد. گفته می شود که پاکستان درسایه امتیازاتی که از دولت افغانستان و جامعه جهانی می گیرد، تلاش دارد گروه طالبان را راضی نماید که با دولت افغانستان صلح نماید. اما تاکنون گروه طالبان همچنان برادامه خشونت ها پای فشرده و دولت افغانستان نیز زیر بار تمامی خواسته های پاکستان نرفته است.

جالب این است که  نوازشریف رهبر حزب مسلم لیگ که یکی از حامیان اصلی گروه طالبان در گذشته به شمار می رود، در مصاحبه ای گفته است: " هیچ شخصی در افغانستان تسلط پاکستان را نمی پذیرد و مقاومت علیه این مساله در آنجا ادامه خواهد یافت. پاکستان باید این تصورش را که می تواند بر افغانستان کنترل داشته باشد، متوقف کند". حتی او در حالی این سخنان را  بیان می کند که گفته می شود هم اکنون نیز حزب تحت رهبری وی به داشتن رابطه با شماری از حلقات افراطی طالبان پاکستانی متهم شده است. همچنین حزب مسلم لیگ از چندی بدین سو حکومت پاکستان را تحت فشار قرار داده است تا با حلقاتی از طالبان پاکستان گفتگو و مذاکره کند. و نیز خواستار تلاش‌های پاکستان برای میانجی گری میان طالبان افغان و حکومت افغانستان شده است.

او جریان طالبان را در زمان نخست وزیری اش در سال 1990 توسط  سازمان استخباراتی آن کشور ایجاد کرد.  اما او دراین مصاحبه از سیاست حکومت تحت رهبریش در آن زمان به  دلیل حمایت از طالبان به عنوان یک شکست یاد کرد. نواز شریف اعتراف کرد که سیاست های گذشته کشورش در این زمینه با شکست مواجه شده است و این گونه سیاستها در آینده نیز موفق نخواهد شد.

   نشر اخبار ضد نقیض دستگیری ملاعمر و سکوت و اظهار بی اطلاعی مقامات افغانستان و امریکا، این موضوع را روشن می کند که در پشت پرده تلاش های سیاسی و اطلاعاتی در پاکستان در قالب فعالیت های سری وجود دارد که گاهی به صورت جسته و گریخته برخی از اخبار و موضع گیری های ان در قالب دستگیری ملابرادر و ملاعمر و یا اظهارات نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان انعکاس پیدا می کند.

ظاهرا دستگیری ملاعمر همیشه با مرگ یا نامعلوم بودن سرنوشت اسامه بن لادن پیوند خورده است. درماه ثور وقتی خبردستگیری ملاعمرمنتشر شد، رسانه های خبر مرگ بن لادن را نیز نشر کردند. در ماه ثور گفته شد که اسامه بن لادن، رهبرتشكيلات القاعده كه از سال 2004 با يك كليه به سر مي‌برد، در اواخر دسامبر 2007 در شرق افغانستان در كوههاي تورابورا درپي بيماري كليوی مرده است. اما این خبر از سوی هیچ منبع آگاه تایید نگردید و تا این که پس از یک ماه نیم همزمان با خبر ضد و نقیض دستگیری ملاعمر،

لئون پانتا، مدير سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، گفته است: سالها است كه آمريكايي‌ها اطلات خوبي درباره مكان حضور بن لادن ندارند. اما روزنامه  الشرق الاوسط به نقل از يك مقام ارشد دستگاه اطلاعاتي آمريكا نوشته است: نشانه‌هاي فراواني درباره مرگ اسامه بن‌ لادن وجود دارد. دو مقام مسوول، يكي در دفتر تحقيقات فدرال (اف‌بي‌آي) و ديگري از آژانس اطلاعات مركزي (سيا) آمريكا بر نبود اطلاعات در اين باره تاكيد و اشاره كردند: نشانه‌هاي فراواني مبني بر احتمال مرگ رهبر القاعده وجود دارد. هم چنین يك مقام مسئول در سازمان سيا نيز با اشاره به عدم صدور هرگونه فتوایي از سوي بن لادن يا عدم حضورش در رسانه‌ها، می گوید، هيچ مانعي براي ضبط نوار ويدئويي از سوي وي وجود ندارد و اين امري شگفت آور است. مي‌توان فكر كرد وي مايل است خود را به عنوان يك مسوول و اينكه در قيد حيات است به ما و جهان نشان دهد و اين كار را نمي‌كند؟ با اين حال سخنگوي وي گفته بن لادن به زودي خود را نشان خواهد داد و ما منتظر هستيم.

  بن‌لادن از سال 1991زمانی که با عملیات طوفان صحرا ی امریکا علیه عراق مخالفت کرد وعلیه  دست به اقدامات تروریستی زد، از سوی سازمان سیا تحت تعقیب قرار گرفت. از آن به بعد اسامه بن لادن در ارتباط با حملات تروریستی بسیاری در سرتاسر جهان از جمله بمب گذاریهای ۷ اگست ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول (USS Cole)، حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون به عنوان مهترین تررویست بین المللی تحت تعقیب قرار دارد. جالب این است  در حالی که او تحت تعقیب بود، وی در آگست سال 2001 میلادی، در شفاخانه آمریکایی در دبی بستری شد و هرگز دستگیر نگردید.

حال سئوال اساسی این است که ایا واقعا اسامه بن لادن رهبر القاعده مرده و ملاعمر دستگیرشده است؟ اگر چنین اخباری صحت دارد، چرا دولت افغانستان و نیز امریکا مهرسکوت برلب زده است؟.

 البته این یک باورغلط خواهد بود که بگوییم که بگوییم تمامی تشکیلات طالبان و القاعده طی سال های اخیر توسط ملاعمر و بن لادن اداره می گردد، زیرا با توجه به شرایط دشوار فعالیت های تروریستی که در پیش گرفته اند، آنان توان مدیریت این گونه حملات را ممکن است نداشته باشند. اما وجود آنها به عنوان سمبل و مظهر تروریسم، تکیه گاه و پشتوانه قوی برای دیگر تروریست ها می باشد. در چنین وضعیتی اگر واقعا این دونفر از عرصه رهبری طالبان و القاعده حذف شده باشد، ضربه بسیار سختی بر پیکر این دو گروه خواهد بود و برای مدتی به سختی خواهند توانست روی پای خود بایستند. مگر بن لادن و ملاعمر ممکن است دایره اختلافات را میان اعضایدو گروه یادشده افزایش دهد و برای کسب رهبری برخی از اعضا بایک دیگر به رقابت بپردازند و این تحولات سبب تضعیف و حتی نابودی این دو گروه خواهد شد.

اما آنچه سئوال وجود دارد این است که علی رغم اهمیت این موضوع، چرا دولت افغانستان و اعضای ناتو در این مورد سکوت اختیار کرده اند؟ ایا واقعا این مقامات تاکنون یقین کامل بر مرگ بن لادن و دستگیری ملاعمر پیدا نکرده اند؟ یا اینکه بازی های پشت پرده ای وجود دارد که نمی خواهند اسرار آن افشا گردد؟


July 11th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات